Solar Sverige ska besöka årets upplaga av Nordbygg och inför det läggs noggranna planer för hur medarbetarna ska tillvarata möjligheten att möta gamla och nya kunder. Här berättar marknadschefen hur de gör för att få ut det mesta av dagarna, tipsen gäller utställare såväl som besökare.
– Nordbygg är den enda mötesplatsen som vi som jobbar med VVS kan känna har lite dignitet, så vi vill verkligen se till att använda tiden väl, dessutom kommer ju chansen bara vartannat år, säger Solar Sveriges marknadschef, Thomas Granlund. Solar Sverige är en sourcing- och servicepartner inom installation, industri, ventilation och klimat- och energilösningar. Som utställare med en bred produktportfölj har man i år valt att fokusera på VVS.
Här delar Thomas Granlund med sig av hans och kollegornas bästa tips för att få ut maximalt av dagarna.
Tips 1. Tänk noggrant igenom vem som gör vad bäst på plats
– Nordens största mötesplats för bygg- och fastighetsbranschen börjar närma sig så det är dags att börja planera. Vare sig du är utställare eller bara besökare bör du på förhand lägga upp en plan för att få ut så mycket värde som möjligt när du väl är på plats. Vi brukar göra så att våra produktchefer besöker Nordbygg för att träffa våra leverantörer. Samtidigt ser vi också till att våra säljare åker dit tillsammans med några av våra kunder. Eftersom vi åker till Nordbygg för att träffa leverantörer, kunder, kollegor och branschfolk gör denna väl utarbetade strategi att vi inte förlorar viktig tid på plats.
Tips 2. Nyttja den öppna utställarlistan
– Vi som jobbar med produkt- och marknad utformar ett schema där vi utgår från utställarlistan för att se vilka som vi vill kontakta och träffa. Vi bokar möten med dessa så att vi förvaltar vår tid på bästa sätt. Det kan lätt bli så att dagarna på Nordbygg springer förbi och vi vill inte missa någon som är eller kan vara viktig för oss, det är därför planeringen är så viktig. Det gör att vi går till rätt ställe och till rätt partner.
Tips 3. Var påläst om branschen och nyheter
– Jag tror det är viktigt att vara påläst inom branschen och försöka se framåt fastän det är ett ansträngt läge. Det är viktigt för att det är på Nordbygg som branschen samlas. Våra partners och leverantörer är där och många har någon slags nyhet de vill visa. Som produktchef och marknadschef behöver man vara uppdaterad på nyheter.
Tips 4. Avsätt tid till att lära dig om inomhusklimatets möjligheter
– Avsätt gärna extra tid i A-hallen som innehåller många utställare inom värme, energi och VVS. Inom detta segment finns i min mening några av de största branschfrågorna just nu, inte minst för att nå hållbarhetsmålen. Även om många varit försiktiga med satsningar så finns här många av de mest spännande innovationerna inom bygg just nu.
Tips 5. Ha kul!
– Efter två års väntan ska det bli väldigt trevligt att komma tillbaka till Nordbygg, det brukar vara väldigt bra! Så mitt allra bästa tips är egentligen att ta med ett glatt humör! Och bra skor såklart!