Jan Henning Wagner, Sales and Marketing Manager at CAD-PLAN.
Fler utländska företag vill möta den nordiska marknaden
2023-09-06
Det är inte bara nationsmontrarna i C-hallen som växer i antal. Den ökande internationella närvaron på Nordbygg märks genom nya evenemang och fler utländska utställare även i de andra hallarna.
Nordbygg växer som arena för internationella aktörer och intresset inför mässan 2024 är stort.
– Det är verkligen jättekul att se att hur en ny publik hittar till oss. Vi märker hur det genomsyrar närvaron i alla hallar. Detta är något som vi på Stockholmsmässan naturligtvis vill ta vara på. Den nordiska byggbranschen har mycket att vinna på att möta och inspireras av aktörer utifrån, säger Lina Hann, projektledare för Nordbygg.
Bland de nya arrangemangen återfinns RoomVent, den internationella konferensen med framstående forskare och näringsidkare inom ventilation och inomhusklimat.
– Utöver de utomnordiska utställarna som växer i antal så kommer RoomVent att sätta sin prägel i dagarna tre. Det är en spännande händelse med representanter från olika delar av världen, som för första gången kommer hållas under Nordbygg, berättar Hann.
För att ytterligare främja internationella samarbeten och affärsmöjligheter kommer Nordbygg tillsammans med Invest Stockholm att organisera ett internationellt program vars innehåll offentliggörs efter årsskiftet.
Nya grepp på mässan lockar
En av de utställare som för första gången ställer ut är det tyska företaget CAD-PLAN som säljer programvaror för fönster- och fasadplanering baserade på autodeskprodukter inklusive Athena och Apollon 2D och 3D-modelleringsprogramvara för metallkonstruktion och fasadteknik.
– Möjligheten att faktiskt möta hela branschen öga mot öga istället för att bara ha de betydligt mindre personliga online-mötena lockar, säger Jan Henning Wagner, sälj- och marknadschef på CAD-PLAN.
Han tilltalades särskilt av Glasbranschföreningen och Nordbyggs nya satsning på att stärka glasets närvaro på mässan 2024.
– Vi fick ett väldigt positivt intryck när vi besökte förra Nordbygg. Vi ser chansen att bygga vårt varumärke gentemot den skandinaviska marknaden. När nu mässan dessutom väljer att skapa en helt egen samlingsmonter för glas känns valet att finnas på plats givet, avslutar han.