Värmebaronen firar 50 år

– Sätter svensk hållbarhet på kartan internationellt

Värmebaronen, beläget i Kristianstad, har drivits av familjen Nilsson i 50 år. Med fokus på fortsatt expansion, särskilt i Europa, och en stark tro på relationsbyggande, fortsätter Värmebaronen vara en viktig del av utvecklingen inom energieffektiva lösningar för värme och energi. Sedan 1984 har Värmebaronen ställt ut utan avbrott på Nordbygg, Christopher Nilsson, vd, förklarar varför.

31 januari 2025

Värmebaronen har under åren vuxit till en internationell aktör. Som nybliven 50-åring blickar företaget både tillbaka på sina framgångar och framåt mot en spännande framtid. Idag drivs företaget av tre generationer Nilsson. Grundaren Berth är fortfarande aktiv i verksamheten, även om VD-posten nu innehas av hans son, Christopher, som även har involverat sin egen dotter i företaget.

– Även om vi grundades som ett svenskt familjeföretag är vi idag en internationell aktör med en stark exportverksamhet och ett engagemang för hållbara värme- och energilösningar, berättar Christopher.

Satsar stort på marknadsföring

Christopher beskriver hur stabila satsningar på marknadsföring har varit en viktig del av framgången, bland annat genom att prioritera mässor i flera länder. Marknadsstrategin i Sverige skiljer sig dock från övriga Europa.

– Vi ser att vi i Sverige ligger minst tjugo år före Europa när det gäller värmepumpar. I Europa har gasen varit för billig och regelverken har inte varit på plats för att motivera omställning. Men med förstärkta EU-direktiv och hållbarhetskrav ser vi nu att intresset för omställning ökar, säger Christopher.

Han beskriver hur deras närvaro på mässor i Europa till stor del handlar om att utbilda och stötta kunder i övergången till hållbara energilösningar, medan den svenska marknadsstrategin fokuserar mer på kundvård och att fördjupa relationer.

På Nordbygg sedan 1984

I Sverige handlar mässdeltagandet i stor utsträckning om att vårda kundrelationer.

Värmebaronen är en av Nordbyggs mest trogna utställare. Redan 1984 var företaget på plats och har sedan dess ställt ut utan avbrott.

– Som många andra har vi med oss produktnyheter, men vi tar även tillfället i akt att testa ofärdiga produkter med våra besökare. På så sätt får de möjlighet att ge oss input innan vi lanserar den slutgiltiga produkten. När de blir involverade i utvecklingen får vi produkter som vi vet att marknaden vill ha, och det är verkligen många idéer som blivit verklighet efter att de fötts i mötet med kunderna, förklarar Christopher

En unik aspekt av Värmebaronens närvaro på Nordbygg är att hela deras säljteam är på plats alla dagar under Bordbygg..

– Eftersom vi tror på den personliga relationen och vill sänka ribban för att komma in i vår monter, vill vi försäkra oss om att våra kunder känner sig välkomna. En viktig del i detta är att kunderna kan känna igen sig och möta sina egna personliga säljare för att fördjupa relationen.

Framtidsvision – Innovation och hållbar tillväxt

Med hållbarhet som en kärnprincip är Värmebaronens ambition inte bara att tillhandahålla produkter, utan även att erbjuda kompletta systemlösningar som möter de ökande kraven på energieffektivitet och miljövänliga alternativ. Här ligger Sverige och Kristianstadsföretaget Värmebaronen långt fram i utvecklingen av moderna värmelösningar.

– Det är något vi svenskar borde berätta mer om och vara stolta över, avslutar Christopher.

 


Fotograf: Thilda Nilsson.

aktuellt - badrum

Aktuellt

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna från 2024 års event och framåt mot 2026

nordbygg live - talare på scen

Nordbygg Live

Se alla föreläsningar från vår huvudscen på vår YouTube-kanal. Klicka här för att komma till de filmade föreläsningarna och fånga upp allt du missade!