Spotlight Design

– Ny avdelning på Nordbygg 2026 lockar utställare med fokus på design

26 november 2025

Nytt område i  A-hallen | Kakelspecialisten möter rätt målgrupp | Grohe åter på Nordbygg


Spotlight Design är ett helt nytt utrymme på bästa läge i A-hallen. Bland de första att boka plats är Kakelspecialisten och Grohe – två aktörer som med spännande nyheter och expertteam möter branschen på Nordbygg 2026.

På Nordbygg, som norra Europas ledande mötesplats för bygg- och fastighetssektorn, är vi vana vid utställare som visar upp tekniska innovationer och landvinningar. Funktionalitet, energieffektivitet och hållbarhet är centrala begrepp.

– Men vi har också många utställare och besökare med stort intresse för design, form och gestaltning, till exempel arkitekter och föreskrivande led, så som byggherrar och projektörer, säger Lina Hann, projektledare Nordbygg.

Inte minst inom installationssektorn efterfrågas produkter som kombinerar teknik och estetik, exempelvis tilltalande kakel och klinker eller snygga blandare och badrumsdetaljer.

Nytt område i A-hallen

För att möta det här behovet skapas nu en ny arena inom Nordbygg som får namnet Spotlight Design. Området består av identiskt utformade små hus placerade längst fram i A-hallen. Den enhetliga utsidan gör upplägget kostnadseffektivt och tydligt för besökarna. Varje utställare har full frihet att utforma sitt eget 12-kvadrats-showroom. Även företag som redan ställer ut på Nordbygg kan komplettera sin närvaro genom en plats på Spotlight Design.

– Vi tänker oss de här husen som temporära showrooms. Här kan utställarna gestalta allt från badrumsstilar till materialkombinationer. Tanken är att ge besökare en mer kurerad upplevelse – en miljö där design och uttryck får stå i centrum, förklarar Lina Hann.

I anslutning till ytan planeras även Design Talks, ett program med specialinbjudna gäster som kan vara arkitekter, designers eller branschexperter.

Kakelspecialisten möter rätt målgrupp

Kakelspecialisten är en av utställarna som deltar på Spotlight Design. Att ställa ut på Nordbygg är nytt för dem, men de är vana deltagare på Stockholm Furniture Fair.

– VI levererar till allt från privatbostäder till stora offentliga miljöer, som bygget av tunnelbanan här i Stockholm. Nordbygg är en spännande mässa där vi når våra målgrupper för större projekt så som entreprenörer, arkitekter, projektledare och fastighetsägare, fler beslutsfattare helt enkelt, säger Gunilla Eriksson, marknadschef på Kakelspecialisten.
Hon tycker att utvecklingen på Nordbygg de senaste åren, med ett allt tydligare fokus på design av badrum och en skarpare målgrupp, gör mässan särskilt intressant för dem.

– Plattformen Spotlight Design erbjuder också en möjlighet att erbjuda överblick, vi kan knyta ihop badrummets olika produkter och presentera hur materialen samspelar, säger hon.
Gunillas förväntning är att grupper som söker nya lösningar för framtidens projekt och som vill se hur material kan kombineras till kompletta badrumskoncept ska komma till deras visningshus. Stilmässigt ser man nu mycket naturmaterial, mjuka beiga toner, kanske med inslag av grönt.

– Vi kommer också att lyfta material med låg klimatpåverkan och återvunnet innehåll. Hållbarhet blir allt viktigare vid upphandlingar och i projektutveckling, och vi ser att fastighetsägare i allt högre grad efterfrågar just dessa kvaliteter, säger Gunilla Eriksson.

Grohe åter på Nordbygg

Pierre Svensson

Efter ett par års frånvaro gör Grohe comeback på Nordbygg 2026 med en tydlig ambition: att visa upp nästa steg inom badrumsinnovation på Spotlight Design.

– Vi kommer att presentera en integrerbar duschteknik som genererar skum direkt i duschen. Vi visar nya färgtrender för badrum ur ett marknadsperspektiv, samt lösningar för det kompletta badrummet. Detta gör vi för att skapa inspiration hos våra besökare. Vi ser fram emot att inom Spotlight Design skapa en hemkänsla snarare än bara en utställningsyta, säger Pierre Svensson, Leader GROHE Sverige.

På Nordbygg riktar Grohe sig mot projektkunder, arkitekter och designers, grossister, fastighetsutvecklare och byggherrar.

– Vi har höga förväntningar, precis som vi alltid har, med många besök från både nya och befintliga kunder. Vi ser fram emot de här dagarna och alla kontakter det innebär, säger Pierre Svensson.

För att möta besökarnas frågor och ge fördjupad produktkunskap tar Grohe med sig ett starkt team som bland annat består av försäljnings- och produktspecialister med inriktning mot design och arkitektur för Norden.

Grohe har lång erfarenhet av Nordbygg, och flera från teamet har deltagit vid tidigare upplagor. Upplevelsen är positiv:

–Nordbygg skapar ett naturligt forum för samtal om trender, innovationer och behov i branschen. Att i år få vara del av det nya Spotlight Design-området ser vi som extra inspirerande, avslutar Pierre Svensson.

grohe
Bildtext: Grohe kommer till Nordbygg för att visa upp badrumsinnovationer
och färgtrender på den nya arenan Spotlight Design.

Aktuellt - Säkerhetsdemonstration i Säkerhetsparkens monter – aktuella frågor på Nordbygg

Aktuellt

Klicka in på vår “Aktuellt”-sida för att ta del av fler nyheter, intressanta intervjuer och aktuella händelser.