Schneider Electric återkommer till Nordbygg efter ett par års bortavaro. Här berättar säljdirektör Robert Flinth och marknadsansvarige Oliver Öberg om företagets senaste trendrapport, prioriterade kanalval och det hetaste kundsegmentet just nu.
1 september 2025
Senast Schneider Electric deltog på Nordbygg var året innan pandemin slog till. Men nu har den globala specialisten på energihantering och automation inom industri och fastigheter bokat en monter inför 2026. Marknadsansvarige Oliver Öberg och försäljningsdirektör Robert Flinth är taggade inför återkomsten.
– Det finns ett enormt värde i att finnas på Nordbygg. Det kanske inte handlar om att sälja en produkt direkt på mässan utan om att visa upp system och möjligheter – både för befintliga och nya kunder. Jag är jätteglad att vi gör den här satsningen, säger Robert Flinth.
Tidigare fanns ett globalt beslut inom koncernen att satsa mer på digital exponering, men nu finns en tydlig trend mot fler fysiska event – både lokala och regionala – och en stark återkomst till de stora mässorna, där Nordbygg är ett flaggskepp.
Spännande nyheter
Inför nästa Nordbygg genomför Robert och Oliver ett gediget förarbete. De kommer att skapa ett slags SWAT-team som ska börja bygga tidigt för att presentera riktigt heta nyheter i montern.
– Vi kommer visa upp spännande uppgraderingar av vårt EcoStruxure Building-system, kopplat till AI. Det handlar om att demonstrera vad IT-hubben i fastigheten faktiskt kan göra för energianvändningen och innekomforten, förklarar Oliver Öberg, marknadsansvarig.
Tidigare år man satsat på skärmar för att kommunicera system och digitala lösningar, men nu planeras ett mer interaktivt upplägg, där besökarna får klämma och känna på produkterna.
Men det handlar inte bara om att visa vad man har att bjuda på, det relationsskapande är också mycket viktigt.
– Vi vill träffa beslutsfattare i olika led. Våra kunder tar sig till Nordbygg på olika sätt. Ibland gör vi gemensamma resor till Nordbygg, där kunderna sedan går för sig själva under dagen och sedan gör vi någon gemensam trevlig aktivitet på kvällen, berättar Robert.
Egna event
Varje år arrangerar Schneider Electrics Innovation Summit, en egen mässa någonstans i Europa.
– I höst kör vi Innovation Summit i Köpenhamn. Vi räknar med runt två tusen besökande kunder, men likt förbaskat kommer inte alla att kunna åka dit. Då är det perfekt för oss att vi har Nordbygg bara några månader senare. De som missar Köpenhamn får en andra chans på Nordbygg, säger Oliver.
Bransch i förvandling
Fastighetsbranschen står inför stora förändringar, inte minst i takt med den gröna omställningen. Trots en trög konjunktur ser Robert och Oliver att vissa segment utvecklas snabbt – inte minst inom industrin, där behovet av smarta, energieffektiva fastigheter ökar.
Bland deras kunder finns allt från offentlig sektor som privata kommersiella aktörer, till exempel datacenter – det sistnämnda ett område som växer explosionsartat:
– Datacenter är verkligen en booming business. Det handlar om kapitaltunga investeringar. Vi är glada att vi har de avancerade tekniska lösningarna och kompetensen som matchar deras behov, säger Robert Flinth.
Trendrapport tar pulsen
Vart annat år tar Schneider Electric fram en trendrapport om fastighetsbranschen och som nu ges ut för femte gången i rad. Syftet är att ta pulsen på makthavare inom fastighetsbranschen i Sverige. Hur tänker de kring investeringar och utveckling? Är det bara de själva som står inför dessa problem, eller delar andra samma utmaningar?
– Rapporten visar tydligt att ekonomin som driver efterfrågan just nu är energieffektivisering. Först gör du fastigheten digital, sedan AI-ready. Det är så det hänger ihop, förklarar Oliver.
Rapporten talar också för en tydlig teknologisk utveckling. Fler ser nu AI:s potential, och en majoritet tror att tekniken kan användas effektivt med mänsklig övervakning – en ökning med 33 procent sedan förra rapporten. Uppkopplade fastigheter och digitala tvillingar diskuteras allt mer. Företag vill vara med redan i tidiga skeden av byggprocessen, för att skapa en digital spegling innan bygget ens är färdigt.
– Digitalisering har länge varit ett samtalsämne, men nu är det AI som står i fokus. Alla pratar om det, men många är fortfarande osäkra på att gå ”all in”. Det är dem vi vill nå för att bidra och guida i teknikens möjligheter, vilket vi bland annat hoppas göra på Nordbygg 2026, avslutar Oliver Öberg.