Norska Hunton ser en växande efterfrågan på biobaserade byggmaterial och en stärkt position – trots en svag byggkonjunktur.
– Att träffa både nya och befintliga kunder på Nordbygg är viktigt för oss och bidrar till att ytterligare befästa vår roll på den nordiska marknaden, säger Thomas Vaarlund, marknadsdirektör.
15 april 2025
Hunton är Nordens ledande tillverkare av byggmaterial baserade på träfiber – en biprodukt från skogsindustrin. Sedan 2018 satsar företaget på träfiberisolering, ett relativt nytt inslag på marknaden som snabbt vunnit popularitet tack vare sitt livscykelperspektiv och låga klimatavtryck.
– Som tillverkare av träfiberbaserade produkter har vi stark framtidstro. Vi ser med glädje hur slutkunden i allt större utsträckning efterfrågar biobaserade material även i själva byggkonstruktionen, de uppskattar att det är trä, och att konstruktionen kan andas. Tidigare låg fokus kanske mer på synliga delar som kök, badrum och ytskikt, säger Thomas Vaarlund, marknadsdirektör på norska Hunton.
Nordiska marknadsläget
Hunton är en internationell aktör och Thomas har en bred utblick över de nordiska marknaderna, där han ser såväl likheter som skillnader:
– Norge, Sverige och Finland har en gemensam byggtradition, och våra träfiberbaserade systemlösningar tas emot mycket positivt på alla tre marknaderna. Vi hade ett starkt år 2022, men därefter har det varit tuffare. Finland har haft det särskilt svårt, och i Norge har vi inte sett så lågt antal byggstarter för bostäder sedan 1940-talet. Samtidigt ökar renoveringarna, fast nyproduktionen backar, säger Thomas.
Sverige ligger någonstans mitt emellan, men har den tydligaste efterfrågan på hållbara produkter.
– Trots det utmanande marknadsläget är vi nöjda med vårt utfall för 2024. Hunton hade en väldigt fin tillväxt i Sverige förra året, särskilt för vår nya produkt Nativo träfiberisolering, Svenskar ligger långt framme när det gäller att satsa på CO₂-reduktion och är mer öppna för biobaserade alternativ än våra övriga marknader, berättar Thomas.
Mässans del i strategin
Mot den bakgrunden blir mässor som Nordbygg ännu viktigare.
– Nordbygg, Bygg Reis Deg i Oslo och FinnBuild i Helsingfors är centrala delar i Huntons marknadsstrategi, särskilt som nu, i ett tufft läge. Att ställa ut på stora mässor är en investering i både tid och pengar, men det är väl värt insatsen, säger Thomas, och fortsätter:
– Det är viktigt att nå både befintliga kunder och dem som ännu inte känner till oss. Då kan de ta del av vår kunskap och våra lösningar. På Nordbygg möter vi en bred mix av slutanvändare, industri, arkitekter, byggvarukedjor och hustillverkare.
I Norge går det mesta via bygghandeln, medan Hunton i Sverige och Finland säljer mer direkt till industrin. Det inkluderar både husindustrin, som bygger i fabrik, och huskedjor som bygger på plats.
Återbrukad monter
Vid förra Nordbygg fick Hunton stor uppmärksamhet för sitt ”ljudhus”, där vägglösningar som överträffade Boverkets ljudkrav demonstrerades. På plats fanns experter som konstruktörer och akustiker för att svara på frågor och ge råd.
– Det kvalitativa mötet med rätt målgrupp, liksom tillfället att visa upp våra produkter och få tid för samtal, det är hela poängen. Vi planerar att utveckla konceptet ytterligare till Nordbygg 2026, som vi redan bokat in oss på. Men innan dess kommer Bygg Reis Deg i oktober. Montern därifrån kommer att återanvändas på Nordbygg, vilket minskar spill och stärker det hållbara helhetsintrycket för Hunton, avslutar Thomas Vaarlund.