– Nordbygg är en heltäckande mötesplats. Ingenstans får vi mer kundkontakt för varje investerad krona. Mest ”Bang for the Buck”, helt enkelt, säger Andreas Bäckäng, vd på Enrad, ett företag som levererar kyl- och värmelösningar och som helt fokuserar på naturliga köldmedier.
16 juni 2025
– Enrad levererar inte bara utrustning för kyla och värme – vi ser oss som ett tjänsteföretag som ansvarar för hela kedjan: från utveckling och tillverkning till försäljning till att övervaka anläggningarnas prestanda och erbjuda underhåll. Det säger Andreas Bäckäng, vd, Enrad.
Andreas är övertygad om att framtiden för kyl- och värmepumpar ligger i naturliga köldmedier. Han förklarar att de använder propan eftersom det har mycket bra termodynamiska egenskaper:
– Propan fungerar också i ett brett temperaturområde, vilket gör att vi kan täcka många typer av driftfall som till exempel komfortkyla och högtemperaturvärme. Det gör det väldigt driftssäkert, förklarar Andreas, och fortsätter:
– Hållbarhet är grunden i allt vi gör. Vårt syfte som företag är att bidra till en mer hållbar bransch genom att erbjuda de mest miljövänliga lösningarna för kyla och värme, säger Andreas.
Ökande intresse
Från att ha varit en utmanande marknad säger Andreas att det blir allt lättare att nå ut med de naturliga köldmedierna på bekostnad av de traditionella, syntetiska, bland annat i form av nya regler och direktiv.
–. F-gasförordningen skärptes 2024, det driver på en förändring. Dessutom väntar vi på nya regler kring PFAS, där utsläpp från köldmedier har mycket stor påverkan. Det finns alltså ett starkt tryck som styr hela branschen i riktning mot naturliga alternativ, säger Andreas.
Tydliga målgrupper
Nu ser han fram emot att möta branschen på Nordbygg 2026, där Enrad redan bokat och satsar på en ännu större monter än tidigare Nordbygg.
Enrads målgrupp består av tre tydliga kategorier. Det är konsulter som föreskriver Enrads lösningar i olika projekt, installatörer som sätter in systemen samt fastighetsägare som äger och använder anläggningarna.
Alla dessa professionella målgrupper möter man på Nordbygg.
– Nordbygg är särskilt värdefull för oss eftersom det är där vi får mest ”Bang for the buck”, vi når många i vår målgrupp på kort tid så varje kundmöte blir billigt helt enkelt, säger Andreas.
– På Nordbygg träffar vi kunder från hela Sverige – från Malmö i söder till Kiruna och Luleå i norr samt även internationella besökare. Många stannar mer än en dag, vilket ger möjlighet till umgänge på kvällarna. Det är verkligen en mycket heltäckande mötesplats, avslutar Andreas Bäckäng, vd Enrad.