Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.

Foto:Grohe/Simon Andersen

Grohe: Fysisk närvaro väldigt viktigt

Grohe fortsätter att flytta fram sina positioner på den nordiska marknaden. Med de ambitionerna är Nordbygg rätt ställe att visa sitt erbjudande. Monterytan utökas kraftigt för andra mässan i rad.

Företaget har väldigt mycket att visa upp. Därför behöver vi en stor monteryta, säger Simon Andersen, Marketing Director Northern Europe. Simon använder uttrycket ”outinnovate our competitors”. Ständigt nya innovationer är en viktig del i erbjudandet.

Vänder sig till proffs

Grohe adresserar den professionella delen av marknaden för kök och badrum.

– Vi visar upp ett komplett högkvalitativt sortiment med produkter för många kategorier kunder, säger Simon. Han menar att det fysiska intrycket är viktigt. Installatörerna vill se, ta på och testa produkten.

– Vi hade digitala skärmar, för teoretiska fakta, men ingenting kan jämföras med det fysiska, närvaron av en ny produkt.

Medarbetare nyckel till framgång

Det var en strid ström av besökare och möten i montern på Nordbygg 2016. Grohe hade också satsat stort på sin monterpersonal. En stor mängd av företagets anställda deltog med tid och engagemang.

–Vår personal och deras insats är jätteviktig. Med denna satsning sänder vi starka signaler både till vår omvärld och våra medarbetare vad vi erbjuder och vad vi står för, säger Simon.

Stort antal leads

– Nordbygg 2016 levde upp till våra förväntningar med råge. Man kan säga att en stor mässa fungerar som ammunition för vår säljstyrka. Vi bygger relationer och visar upp produkter. Resultatet blev fantastiskt: över 500 relevanta leads med potentiella nya kunder att arbeta med, berättar Simon.

Fönster mot nordiska marknaden

Grohe dubblade sin monteryta på Nordbygg mellan 2014 och 2016. Till 2018 satsar man på en ännu större monter.

– Nordbygg är ett fönster för lansering på den nordiska marknaden. Vi deltar i flera andra mässor här, men Nordbygg är ojämförligt viktigast. Även internationellt sett har man i ökande omfattning satsat på större ytor. Nästa ISH i Frankfurt kommer Grohe att ha en egen hall på 2400 kvm.

– På Grohe agerar vi enligt principen: Vill du göra något, gör det stort eller låt bli, avslutar Simon Andersen.